تجارت پلیمر ژوبین

افزودنی IR در نایلون گلخانه چیست؟

افزودنی IR در نایلون گلخانه چیست؟ همانطور که می‌دانید نایلون پوشش اصلی گلخانه است که از محصولات و گیاهان در برابر شرایط جوی مختلف نظیر؛ باد، باران و… محافظت می‌کند. امروزه افزودنی‌های مختلف تبدیل به یکی از اجزای اصلی نایلون‌های گلخانه‌ شده‌اند، چراکه این ترکیبات کارایی و مقاومت نایلون را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

IR یکی از معروف‌ترین و آشناترین افزودنی‌های نایلون گلخانه است که از محصولات و گیاهان در برابر یخ‌زدگی محافظت می‌کند و به این ترتیب موجب افزایش بازدهی و کیفیت آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق و کامل افزودنی IR در نایلون گلخانه می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

جنس نایلون گلخانه

پلاستیک پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین جنس نایلون گلخانه است.

نایلون‌‌های گلخانه انواع مختلف و بسیاری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پلی اتیلن، پلی استر، پلی کلرید وینیل و پلی فلوئوریدوینیل اشاره کرد. به این نکته دقت داشته باشید که انتخاب هریک از این نایلون‌ها با توجه به محل استقرار گلخانه و شرایط اقلیمی و جوی صورت می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید نایلون‌های گلخانه در برابر خزش، بادهای شدید، بارش برف، باران، تگرگ و… مقاوم هستند. اما امروزه با اضافه‌کردن افزودنی‌های مختلف به این نایلون‌ها خواص آن‌ها را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشند تا به این ترتیب شرایط بهتری برای کشت محصولات ایجاد شود.

 

افزودنی های نایلون

 

افزودنی چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت که افزودنی نوعی ماده است که با اضافه‌شدن به پلاستیک موجب بهبود خواص و درنتیجه افزایش عملکرد آن می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که با استفاده از افزودنی می‌توان کیفیت نایلون را به خوبی افزایش داد.

لازم به ذکر است که نایلون‌های بدون افزودنی بطور معمول بسیار زبر، شکننده و بدبو هستند.

انواع افزودنی نایلون گلخانه

افزودنی‌های نایلون گلخانه را به چند دسته کلی تقسیم و گروه‌بندی می‌کنند که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم.

افزودنی‌های مربوط به طول عمر

این افزودنی‌ها موجب افزایش مقاومت نایلون گلخانه در برابر نور خورشید می‌شوند.

افزودنی‌های مربوط به ویژگی‌های سطحی

از آشناترین این دسته از افزودنی‌ها می‌توان به افزودنی ضدمه یا آنتی‌فاگ اشاره کرد که مانع از تشکیل شبنم در سطح داخلی نایلون می‌شود و به این ترتیب کیفیت محصولات و گیاهان را افزایش می‌دهد.

افزودنی‌های مربوط به ویژگی‌های فرآیند تولید

این دسته از افزودنی‌ها موجب بهبود مقاومت دمایی نایلون و بازشدن راحت‌تر نایلون هنگام نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

افزودنی‌های مربوط به ویژگی‌های نوری

این دسته از افزودنی‌ها طول موج‌های مفید را به گلخانه وارد و طول موج‌های خارج از این محدوده را فیلتر می‌کنند.

از آشناترین افزودنی‌های مربوط به ویژگی‌های نوری می‌توان به افزودنی ضد نور خورشید در نایلون uv یا همان ضد اشعه ماورا بنفش و افزودنی مادون قرمز اشاره کرد.

 

نایلون عریض

 

IR یا مادون قرمز چیست؟

 

Infrared که به اختصار IR نامیده می‌شود امواج خورشید با ماهیت الکترومغناطیسی است که طول موج آن از ناحیه مرئی بیش‌تر است و درنتیجه ساختار چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست. این افزودنی علاوه بر نایلون گلخانه در نایلون استخری و نایلون عریض نیز قابل استفاده می باشد.

افزودنی IR در نایلون گلخانه یا مادون قرمز  چیست؟

در طول روز نور خورشید با شدت بسیار زیاد به نایلون گلخانه می‌تابد اما هنگام شب با نبود خورشید انرژی گرمایی درون گلخانه به سرعت از پوشش خارج می‌شود و موجب افت شدید دما و واردشدن شوک به گیاهان می‌شود. این کاهش دما در برخی مناطق نظیر مناطق کویری که شب‌های آن‌ها نسبت به روز بسیار سردتر است موجب سرمازدگی محصولات گلخانه می‌شود.

به این نکته دقت داشته باشید که میزان اختلاف دمای گلخانه در شب و روز در همه مناطق یکسان نیست و به عواملی نظیر؛ ابری‌بودن هوا، میزان دی اکسید کربن موجود، کیفیت و جنس پوشش پلاستیکی و… بستگی دارد.

بخشی از نور خورشید تابیده شده به نایلون گلخانه را مادون قرمز تشکیل می‌دهد. به همین خاطر با افزودن IR به نایلون گلخانه یا نایلون عریض می‌توان نور مادون قرمز را جذب کرد و با منعکس‌کردن آن در شب دمای گلخانه را متعادل نگه داشت و از سرمازدگی محصولات جلوگیری کرد. جالب است بدانید که افزودنی IR هنگامی که نور خورشید بسیار شدید است نیز از گیاه محافظت می‌کند.

مزایای استفاده از افزودنی IR در نایلون گلخانه

استفاده از IR یا مادون قرمز در نایلون گلخانه مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از؛

  • محافظت از محصول در برابر سرمازدگی یا یخ‌زدگی
  • افزایش بازدهی محصول
  • افزایش کیفیت محصول
  • برداشت زودتر از موعد محصول
  • جلوگیری از ورود شوک به گیاهان یا محصولات
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت
  • عدم اختلال در ورود نور کافی به درون گلخانه
  • کاهش استهلاک تجهیزات سرمایشی و گرمایشی گلخانه
  • افزایش طول عمر نایلون گلخانه
  • افزایش طول فصل برداشت
  • و…

 

نایلون گلخانه

 

قیمت افزودنی مادون قرمز یا افزودنی IR در نایلون گلخانه

افزودنی IR قیمت ثابت و یکسانی ندارد و عوامل مختلف ازجمله متراژ درخواستی، قیمت روز مواد پتروشیمی، برند یا شرکت تولیدکننده، ضخامت نایلون گلخانه‌ای، استفاده از مواداولیه درجه یک یا دو و سه، چندلایه‌بودن نایلون، میزان عرضه و تقاضا و… بر قیمت آن اثرگذار است.

شما می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید و از جدیدترین و به‌روزترین قیمت این افزودنی اطلاع یابید. فراموش نکنید که با مشورت با مشاوران ما شما می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نوع نایلون گلخانه‌ای را خریداری نمایید.

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *