جرقه گیری نایلون چیست

جرقه‌گیری نایلون چیست؟ خرید نایلون جرقه‌گیری شده

نایلون‌‌هایی که سطح آن‌ها بدون جرقه‌گیری است در خود نوعی الکتریسیته ساکن دارند، به همین خاطر بسیار مایع‌گریز هستند و اگر آب بر روی سطح آن‌ها بریزد پخش نمی‌شود و به شکل قطره‌ای مشخص می‌شود. با جرقه‌گیری این الکتریسیته از روی سطح بطورکامل پاکسازی می‌شود یا به اصطلاح از بین می‌رود و بصورت شیاردار مشاهده می‌شود. نایلون جرقه‌گیری شده کیفیت چاپ بسیار بالایی دارد. در ادامه به بررسی دقیق مفهوم جرقه گیری نایلون و سازوکار دستگاه این فرآیند می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

جرقه‌گیری نایلون چیست؟

پلاستیک‌های مختلف ازجمله نایلون‌ها در برابر چاپ و رنگ‌پذیری مقاومت بسیار بالایی دارند و قدرت چسبندگی رنگ‌های مختلف جهت آمیختن به آن‌ها کافی نیست. جرقه‌گیری یکی از فرآیندهای رایج و معمول جهت افزایش قدرت رنگ‌پذیری و چاپ‌پذیری نایلون‌ها و دیگر پلاستیک‌ها است.

نایلون جرقه گیری شده

سازوکار عملیات جرقه گیری نایلون

همانطور که می‌دانید انواع نایلون نوعی زنجیره‌های طویل پلیمری هستند که از کنارهم قرارگرفتن مونومرها ایجاد می‌شوند. لازم به ذکر است که مولکول‌های مرکز تنها می‌توانند به نقاط آزاد متصل شوند. از آنجایی که تعداد نقاط آزاد با انتهایی در پلیمرها نسبت به مونومرها بسیار کم‌تر است، مولکول‌های مرکب در نایلون‌ها خاصیت چسبندگی بسیار کم‌تری ایجاد می‌کنند و بر روی نایلون با فاصله بسیار زیاد از یکدیگر قرار می‌گیرند و درنتیجه کیفیت چاپ را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند.
در عملیات جرقه‌گیری با استفاده از دستگاه جرقه‌گیری به نایلون‌ها شوک الکترونیکی داده می‌شود. به این معنا که تعدادی الکترون با شتاب و فرکانس بالا به سطح نایلون پرتاب می‌شوند و پیوندهای پلیمری آن‌ها با هدف افزایش تعداد نقاط انتهایی و افزایش واکنش شیمیایی میان مولکول‌های مرکب و نقاط آزاد زنجیره می‌شکند.
به این نکته دقت داشته باشید که با استفاده از عملیات جرقه‌گیری پیوند میان مولکول‌های اکسیژن نیز شکسته و گاز اوزون تشکیل می‌شود. این گاز گروه‌‌های کربونیل مختلف با سطح انرژی بالاتر ایجاد می‌کند و به این ترتیب واکنش‌پذیری افزایش می‌یابد. البته عملیات جرقه‌گیری نایلون از لحاظ فیزیکی نیز سطح نایلون را زبرتر می‌کند و به ابن ترتیب یک چاپ بی‌دردسر، باکیفیت‌ و بسیار ظریف ایجاد می‌کند.

رویه جرقه گیری نایلون

دستگاه جرقه گیر نایلون چیست؟

همانطور که گفتیم دستگاه جرقه گیری نایلون نوعی دستگاه جهت افزایش کیفیت چاپ بر روی نایلون‌ها است که تعدادی الکترون را با شتاب و فرکانس بالا به سطح نایلون پرتاب می‌کنند. این دستگاه به دو دسته تقسیم و گروه‌بندی می‌شود که در یکی از آن‌ها دستگاه متصل به دستگاه تولید پلاستیک می‌شود و عملیات جرقه‌گیری نایلون را بسیار راحت‌تر می‌کند، چراکه پس از تولید نایلون بصورت خودکار جرقه‌گیری انجام می‌شود و دیگر نیاز نیست نایلون‌ها را به شکل جداگانه وارد مرحله دیگری کنید. دومین نوع دستگاه جرقه‌گیر نایلون یک دستگاه مجزا است و جرقه‌گیری را بصورت مجزا انجام می‌دهد و بر روی دستگاه‌های تولید وصل نمی‌شود. لازم به ذکر است که این دستگاه جرقه‌گیری قدرت و مقاومت بسیار بالایی دارد اما هماهنگی آن با دستگاه تولید زمان‌بر است.

 

مشکلات نایلون جرقه‌گیری نشده

نایلون جرقه‌گیری نشده کیفیت چاپ و طول عمر بسیار پایینی دارد و طرح روی سطح آن به سادگی می‌تواند از بین رود و محو شود. البته به نکته دقت داشته باشید که در محصولات غیرچاپی ضرورتی جهت انجام جرقه‌گیری وجود ندارد.

نایلون جرقه گیری شده
جمع‌بندی
در مطالب فوق به بررسی جرقه‌گیری نایلون پرداختیم و سازوکار آن را بطور کامل توضیح دادیم.
همانطور که گفتیم نایلون جرقه‌گیری شده کیفیت چاپ بسیار بالایی دارد و هر طرحی را با ظرافت بسیار بالا می‌توان چاپ کرد. این نایلون سطح نسبتاً ضخیمی دارد و رنگ به خوبی درون آن جای می‌گیرد.

 

 

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *