تجارت پلیمر ژوبین

کاربرد نایلون آبیاری قطره‌ای در کشاورزی چیست؟

کاربرد نایلون آبیاری قطره ای در کشاورزی چیست؟  کاهش بارش و خشکسالی در سال‌های اخیر موجب شده است که آبیاری قطره‌ای یکی از بهترین و پربازده‌ترین روش‌های آبیاری به شمار آید. این نوع آبیاری با استفاده از لوله‌های پلاستیکی دارای قطر کوچک و دهانه خروجی که قطره‌چکان نامیده می‌شود انجام می‌شود. آب از قطره‌چکان‌ها با سرعت بسیار کمی به روی خاک می‌چکد.

نایلون آبیاری قطره ای نوعی نایلون ضخیم و مقاوم است که مقداری آب در محفظه‌های پلاستیکی خود ذخیره می‌کند و به این ترتیب توزیع آب را به خوبی کنترل و مدیریت می‌کند. این نایلون انواع مختلف و بسیاری دارد و در چگالی‌های بالا و پایین، ابعاد و ضخامت مختلف و رنگ‌بندی متنوع که شامل شفاف و مشکی مات است تولید و عرضه می‌شود.

نایلون‌های آبیاری قطره‌ای با طبیعت سازگاری دارند و نوعی نایلون تجزیه پذیر محسوب می‌شوند بنابر این به سادگی و در مدت زمان کوتاهی تجزیه یا اصطلاحاً بازیافت می‌شوند. در ادامه به بررسی دقیق مفهوم نایلون آبیاری قطره‌ای می‌پردازیم و سپس کاربردهای آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نایلون آبیاری قطره ای چیست؟

نایلون آبیاری قطره‌ای یکی از تجهیزات اصلی و مهم آبیاری قطره‌ای است که از پلی‌اتیلن‌های سبک یا سنگین تهیه و تولید می‌شود. این نایلون آب را به شکل قطره‌چکان و با سرعت بسیار پایین تر روزنه به ریشه گیاهان و محصولات می‌رساند.

نایلون آبیاری قطره‌ای انعطاف‌پذیری و استقامت بسیار بالایی دارد، به همین خاطر به سادگی آسیب نمی‌بیند. این نایلون کاملاً سازگار با محیط زیست نیز است و به سادگی تجزیه می‌شود.

شایان ذکر است که با استفاده از نایلون‌های آبیاری قطره‌ای میزان آب مصرفی یک گیاه و تبخیر آب تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نایلون آبیاری قطره‌ای موجب صرفه‌جویی در آب‌رسانی به گیاه و افزایش رشد آن می‌شود.

 

نایلون سفید آبیاری قطره ای

 

 

ویژگی‌های نایلون آبیاری قطره ای

نایلون آبیاری قطره‌ای ویژگی‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از؛

  • تولید در ابعاد و ضخامت‌های مختلف
  • مقاوم در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید
  • دوام و طول عمر بسیار بالا
  • مقاو‌م در برابر فشار هوا
  • مقاوم در برا‌بر حلال‌ها، موادقلیایی، روغن‌ها، گریس‌ها، فرآورده‌های نفتی و…
  • مقاوم د‌ر برابر ضربه، ترک و…
  • میزان جذب رطوبت بسیار کم
  • سهولت در روند کوددهی
  • و…

 

 

نایلون آبیاری قطره ای

مزایای استفاده از نایلون آبیاری قطره‌ای

همانطور که گفتیم با استفاده از نایلون آبیاری قطره ای می‌توان محصولات را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری آبیاری کرد اما به این نکته دقت داشته باشید که مزایای استفاده از نایلون آبیاری قطره‌ای تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود و مزایای بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

نقش نایلون آبیاری قطره‌ای در دمای خاک

با استفاده از نایلون‌های آبیاری قطره‌ای می‌توان دمای خاک را به سادگی تغییر داد.

همانطور که می‌دانید پلاستیک‌های تیره‌رنگ (که با نام نایلون کشاورزی نیز شناخته می شوند) نور خورشید را به خوبی جذب می‌کنند و به این ترتیب موجب بارورشدن خاک زودتر از موعد می‌شوند. در سمت دیگر پلاستیک‌های سفید گرمای حاصل از نور خورشید و دمای خاک را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند. لازم به ذکر است که نایلون‌های سفیدرنگ آبیاری بهترین و مناسب‌ترین متریال برای زمانی هستند که گیاه به نور کم‌تری نیاز دارد.

ایجاد رطوبت یکسان در خاک

همانطور که گفتیم با استفاده از نایلون‌های آبیاری می‌توان میزان آب تبخیری گیاه را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. به عبارت دیگر این نایلون‌ها آبیاری گیاه را با آب بسیار کم‌تری انجام می‌دهند و با توزیع یکنواخت رطوبت در خاک موجب کاهش تنش‌های وارده به گیاه می‌شوند.

مدیریت علف‌های هرز

نایلون آبیاری قطره‌ای از طریق جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به خاک مانع از رشد علف‌های هرز سالانه و چندساله می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که سوراخ‌های موجود در این نایلون‌ها تنها راه برای رشد علف‌های هرز هستند.

کاهش شست‌وشوی کود

با استفاده آبیاری قطره‌ای میزان آب کم‌تری به خود وارد می‌شود که درنتیجه این امر میزان کود لازم به ریشه وارد می‌شود و مصرف کود نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

بهبود کیفیت محصول

با استفاده از نایلون آبیاری قطره‌ای محصولات در خاک می‌مانند و به این ترتیب پوسیدگی آن‌ها کاهش و کیفیت محصولات افزایش می‌یابد.

کاهش آسیب ریشه با استفاده نایلون آبیاری قطره‌ای

همانطور که گفتیم نایلون‌های آبیاری قطره‌ای رشد علف‌های هرز را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. درنتیجه این امر دیگر نیازی به کشت مگر در میان ردیف‌های پلاستیک نیست و آسیب‌های مرتبط با ریشه کاهش می‌یابند.

از دیگر مزایای استفاده از نایلون آبیاری قطره ای در کشاورزی می‌توان به بهبود بافت خاک، ایجاد ظاهر مرتب و منظم در باغ یا مزرعه و تشویق ارگانیسم‌های خاک اشاره کرد.

نایلون کشاورزی آبیاری

 

اهمیت استفاده از نایلون آبیاری قطره‌ای در کشاورزی

استفاده از نایلون‌ آبیاری قطره‌ای در گام اول موجب حفظ رطوبت و زهکشی بهتر خاک می‌شود. این نایلون با حفظ رطوبت ریشه نیاز به آبیاری را نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

بطورکلی می‌توان گفت که با استفاده از نایلون‌ آبیاری قطره‌ای ذخیره آب و موادمغذی کود به خوبی افزایش می‌یابد و محصولاتی باکیفیت‌ در کوتاه‌ترین زمان ممکن برداشت می‌شوند.

قیمت نایلون آبیاری قطره‌ای

نایلون آبیاری قطره‌ای مانند دیگر نایلون‌ها  از جمله نایلون گلخانه یا عریض ثابت نیست و پارامترهای بسیاری بر آن اثرگذار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیفیت نایلون، قیمت مواداولیه، نوسانات نرخ ارز، میران عرضه و تقاضا، کارخانه تولیدکننده، قیمت مواداولیه، هزینه‌های نیروی کار و… اشاره کرد.

 

 

 

 

 

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *