تجارت پلیمر ژوبین

علائم روی نایلون و پلاستیک چه معنایی دارند؟ ( آشنایی با علامت روی پلاستیک)

بدون شک شما هم علائم روی نایلون و پلاستیک و ظروف پلاستیکی  را به فراوانی مشاهده کرده‌اید. هریک از این علائم دارای معنای خاصی هستند که برخی از آن‌ها در رابطه با بازیافت و برخی دیگر نشان‌دهنده موارد مصرف و شرایط نگهداری محصولات هستند. با شناخت علائم درج‌شده بر روی نایلون‌ها و پلاستیک‌ها می‌توان از محصولات به درستی نگهداری و استفاده کرد و درنهایت آن‌ها را بازگردانی یا بازیافت کرد و به این ترتیب به حفظ منابع طبیعی زمین کمک کرد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم روی نایلون‌ها و پلاستیک‌ها می‌پردازیم و درنهایت معنای آن‌ها را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مهم ترین علائم روی نایلون و پلاستیک :‌مثلث بازیافت و کدهای بازیافت پلاستیک 

نایلون‌ها، بسته‌بندی‌های پلاستیکی و بطورکلی ظروف پلاستیکی بر روی خود یک علامت مثلثی‌شکل با سه فلش انحنادار دارند. این مثل در داخل خود عدد و در زیر خود حروف دارد. به این نکته دقت داشته باشید که مثلث بطورکلی نشان‌دهنده بازیافت است‌. فلش‌های انحنادار نیز نشان‌دهنده مراحل بازیافت هستند. فلش اول به معنای جمع‌آوری مواد برای بازیافت و فلش دوم نماد و نشان‌دهنده ساخت و تولید مواد مختلف است. درنهایت فلش سوم نشان‌دهنده استفاده و کاربرد محصولات ساخته‌شده از مواد بازیافتی است.

 

معنی علامت بازیافت

 

 

معرفی علائم روی نایلون و پلاستیک

همانطور که گفتیم مثلث بازیافت در زیر خود دارای حروف مختلفی است که این حروف نشان‌دهنده نوع پلاستیک بکاررفته در محصول هستند. اعداد درون مثلث نیز کدهایی هستند که میزان بازیافت‌پذیری و زیست تخریب‌پذیری محصول را نشان می‌دهند و از یک تا هفت متغیر هستند. به این نکته دقت داشته باشید که هرچه این عدد پایین‌تر و نزدیک به یک باشد پلاستیک زیست تخریب‌پذیرتر است و به این ترتیب آسیب‌های کم‌تری به محیط زیست می‌رساند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر علائم روی نایلون و پلاستیک کدهای بازیافت آنها می‌پردازیم:

 

PET1 یا PETE (پلی اتیلن ترفتالات )

پلی اتیلن ترفتالات ظاهر بسیار شفاف و قابلیت بازیافت بالایی دارد. این پلاستیک پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین نوع پلاستیک جهت تهیه و تولید بطری‌های آب، آب‌میوه، انواع نوشیدنی، بطری‌های روغن مایع، بطری‌های دهان شویه و… است. به این نکته دقت داشته باشید که پلی اتیلن ترفتالات خطر بسیار کمی دارد. اما با این وجود امکان نفوذ باکتری به درون آن وجود دارد، درنتیجه پیشنهاد ما به شما این است که از محصولات تولیدشده از آن تنها یک‌بار استفاده کنید. همچنین از ریختن مواد داغ یا قراردادن پلاستیک در فریزر خودداری نمایید. جالب است بدانید که امروزه از پلی اتیلن ترفتالات بازیافتی برای تولید کفش ورزشی، نخ، مبلمان، چمدان، کیسه خواب، قطعات خودرو و… استفاده می‌شود.

 

 HDPE2 (پلی اتیلن متراکم )

پلی اتیلن متراکم یا سنگین رنگ بسیار کدری دارد و در تهیه و تولید ظروف موادشیمیایی، بطری‌های سفید، بطری‌های آب‌میوه، بطری‌های روغن خوراکی، ظروف شامپو، شوینده، روغن موتور و… کاربرد دارد. این پلاستیک کاملاً بی‌خطر است و به سرعت شکل می‌گیرد. جالب است بدانید که سرعت بازیافت آن نیز بسیار بالا است.

درنهایت به این نکته دقت داشته باشید که این پلیمر پس از بازیافت در ساخت خودکار، نیمکت، صندوق پست و… کاربرد دارد.

PVC3 (پلی وینیل کلراید)

پلی وینیل کلراید یک پلاستیک بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است که در تهیه و تولید بطری‌های روغن مایع، لوله‌های پلاستیکی، تجهیزات پزشکی، روکش انواع کابل و سیم، سلفون حرارتی  و… کاربرد دارد. این پلیمر نیز همانند دیگر پلیمرهای ذکرشده قابل بازیافت است و پس از بازیافت در ساخت سرعت‌گیر، قاب‌سازی، گلگیر اتومبیل، عرشه کشتی، هشداردهنده‌های جاده‌ای و… کاربرد دارد.  به این نکته دقت داشته باشید که از پلی وینیل کلراید بازیافتی نباید در موادغذایی و اسباب‌بازی استفاده شود.

پلی وینیل کلراید بلافاصله پس از آنکه در معرض حرارت قرار می‌گیرد از خود کلرین و دیگر مواد سمی و خطرناک آزاد می‌کند، به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که از قراردادن موادغذایی داغ در آن یا سوزاندن آن خودداری نمایید.

 

علائم روی نایلون و پلاستیک

 

 

LDPE4 (پلی اتیلن با تراکم کم)

پلی اتیلن سبک در ساخت کیسه‌های نان، بسته‌بندی موادغذایی منجمد، سلفون بسته بندی پوشاک، کیسه‌های خرید، کیسه جاروبرقی و… کاربرد دارد. این پلیمر بی‌خطر است اما بطور معمول قابل بازیافت نیست، به همین خاطر پیشنهاد ما به شما این است که محصولات تولیدی با این پلاستیک را تا حد امکان با محصولات مشابه جایگزین نمایید.

PP5 (پلی پروپیلن)

پلی پروپیلن یک ماده بسیار بی‌خطر است که بازیافت آن به سادگی انجام می‌گیرد. این پلیمر در ساخت ظروف ماست، بطری سس گوجه، نی نوشیدنی، بطری شربت‌های دارویی و… به فراوانی کاربرد دارد. لازم به ذکر است که پلی پروپیلن بازیافتی در ساخت باتری اتومبیل، یخ‌شکن، جارودستی، برس کو، چراغ‌های چشمک‌زن، سطل زباله و… کاربرد دارد.

PS6 (پلی استایرن)

پلی استایرن در تهیه و تولید ظروف یکبارمصرف، شانه تخم‌مرغ، بسته‌بندی‌های گوشت و مواد پروتئینی، بطری‌های قرص و کپسول، کاور سی‌دی و… کاربرد دارد. این پلیمر بازیافت بسیار دشوار و سختی دارد. درنهایت به این نکته دقت داشته باشید که این پلیمر در مجاورت با غذای داغ موادسمی و سرطان‌زا آزاد می‌کند، به همین خاطر از گرم‌کردن غذا در آن اجتناب کنید.

OTHER7 (سایر پلاستیک‌ها)

این علامت نشانه نوعی پلاستیک است که از ترکیب انواع پلاستیک‌ها به دست می‌آید. از مهم‌ترین پلاستیک‌های این گروه می‌توان به پلی اورتان، پلی کربنات، پلی آمید و… اشاره کرد. این پلاستیک در ساخت بطری‌های بزرگ آب، تجهیزات ضدگلوله، عینک آفتابی، قطعات آفتابی و… کاربرد دارد. درنهایت به این نکته دقت داشته باشید که این نوع پلیمر بطور معمول غیرقابل بازیافت است.

مثلث بازیافت

 

سایر علائم روی ظروف پلاستیکی

علاوه بر نمادهای مربوطه، علائم روی نایلون و پلاستیک  و مواد ساخته شده از انها به اشکال دیگری نیز قابل مشاهده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • علا‌مت گیلاس و چنگال: این علامت نشان‌دهنده این است که ظروف موردنظر بطور خاص برای نگهداری موادغذایی تهیه و تولید شده است.
  • علامت به سه خط موجی شکل: این علامت نشان می‌دهد که شما می‌توانید ظرف موردنظر را درون مایکروویو قرار دهید.
  • علامت نشان برفی: این علامت نشان‌دهنده این است که شما می‌توانید ظرف موردنظر را درون فریزر قرار دهید.

 

 

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *