نایلون مالچ چیست

نایلون مالچ چیست! بررسی انواع نایلون مالچ کشاورزی

نایلون مالچ چیست؟ همانطور که می‌دانید هر پوششی که بر روی سطح خاک با هدف محافظت و ارتقا خاک قرار می‌گیرد مالچ نامیده می‌شود.نایلون مالچ یا نایلون کشاورزی یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین انواع نایلون موجود در بازار است که از پلی‌اتیلن تهیه و تولید می‌شود. این نایلون با جلوگیری از رسیدن نور به خاک از رشد علف‌های هرز به خوبی جلوگیری می‌کند.کشت نایلونی یا زیر لاستیکی که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد همان کشتی است که با استفاده از نایلون مالچ انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی کامل و دقیق نایلون مالچ می‌پردازیم و سپس انواع آن را معرفی می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نایلون مالچ چیست؟

همانطور که گفتیم پوشش سبک و نرمی که بر روی سطح خاک قرار می‌گیرد مالچ یا خاک‌پوش نام دارد. این پوشش می‌تواند لایه‌ای از کاه، خاک اره، خاک برگ، ورقه پلاستیکی و… باشد.
نایلون مالچ یا نایلون کشاورزی نوعی نایلون عریض است که از پلی‌اتیلن تهیه و تولید می‌شود.
جالب است بدانید که امروزه برخی افراد نایلون مالچ را لباس طبیعت می‌نامند. این نایلون با قرارگیری بر روی خاک مانع از رسیدن نور به خاک و درنتیجه جلوگیری از رشد علف‌های هرز می‌شود. نایلون مالچ خاک را نیز به خوبی گرم نگه می‌دارد و از هدررفت آب اطراف ریشه‌ی گیاه جلوگیری می‌نماید‌. به این نکته دقت داشته باشید که نایلون مالچ باید محکم به خاک بچسبد تا به این ترتیب باد نتواند آن را جابه‌جا کند و انتقال حرارت به درستی انجام گیرد.
بطورکلی می‌توان گفت که نایلون مالچ با تشکیل یک لایه طبیعی بر روی سطح خاک از گیاه در برابر سرما و خشکی محافظت می‌نماید.

نایلون مالچ گلخانه ای

انواع نایلون مالچ چیست

نایلون مالچ نیز همانند دیگر نایلون‌ها به انواع مختلف تقسیم می‌شود که شامل مالچ آلی و غیرآلی است. به این نکته دقت داشته باشید که انتخاب مناسب‌ترین و بهترین نوع مالچ با توجه به نیاز محصول و شرایط هر منطقه امکان‌پذیر است.

انواع نایلون مالچ

مالچ آلی

مالچ آلی که امروزه به آن مالچ طبیعی یا بیولوژیک می‌گویند از مواد طبیعی مختلف نظیر؛ علف خشک، کاه، کلش، پوست درخت خردشده یا تکه تکه شده، روزنامه، کمپوست، برگ، خاک اره و… تشکیل می‌شود. این نوع مالچ در ابتدا تجزیه و درنهایت جایگزین می‌شود. لازم به ذکر است که هرچه موادآلی مالچ آلی خشک‌تر و چوبی‌تر باشد تجزیه آن آهسته‌تر انجام می‌گیرد و موادمغذی کم‌تری به خاک می‌رساند.
درنهایت اگر از مالچ طبیعی استفاده می‌کنید پیشنهاد ما به شما این است که حتماً مواداولیه آن را بطور کامل بشناسید، چراکه این نوع مالچ در برخی موارد حاوی بذر علف‌های هرز یا مواد شیمیایی است و به محصول آسیب می‌رساند.

مالچ غیرآلی

مالچ غیرآلی یا شیمیایی پوششی از جنس پلاستیک یا پلی‌اتیلن است که با هدف جلوگیری از رشد علف‌های هرز و تبخیر آب خاک اطراف محصول بر روی سطح خاک قرار می‌گیرد. این نوع مالچ منافذ بسیار زیادی در سطح خود دارد که گیاهان از درون آن‌ها به بیرون رشد می‌کنند.
شایان ذکر است که مالچ غیرآلی امروزه در رنگ و اندازه‌های مختلف و ضخامت ۳۰ تا ۵۰ میکرون تولید و عرضه می‌شود.
لازم به ذکر است که ضخامت انواع مالچ عامل تعیین‌کننده دوام آن‌ها است‌. مالچ‌های کم دوام توسط بادهای سنگین به سادگی پاره می‌شوند اما در سمت دیگر مالچ‌های محکم برای دوبار کشت قابل استفاده هستند.

انواع نایلون مالچ بر اساس کاربرد

نایلون مالچ بر اساس کاربرد به سه گروه شفاف، سیاه و رنگی تقسیم و دسته‌بندی می‌شود. وظیفه اصلی مالچ شفاف گرم نگه‌داشتن زمین و مالچ سیاه کنترل علف‌های هرز است. مالچ رنگی که ترکیبی از مالچ شفاف و سیاه است نیز در جرم نگه‌داشتن زمین و کنترل علف‌های هرز نقش موثری دارد.
جالب است بدانید که امروزه با افزودن مقداری UV به مالچ رنگی می‌توان مانع از تابش اشعه‌های مضر خورشید شد و به ابن ترتیب کیفیت و کارایی محصول را افزایش داد. این نوع مالچ بهترین و مناسب‌ترین انتخاب برای کشت‌های گلخانه‌ای است.

مالچ مشکی گلخانه

مزایای استفاده از نایلون مالچ چیست

استفاده از مالچ مزایای بسیاری دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

زودرس‌شدن محصولات

نایلون مالچ با جذب انرژی خورشید و کاهش تهویه دمای خاک را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد و مانع از آسیب سرمای محیط به ریشه محصول می‌شود. درنتیجه این امر محصولات سریع‌تر می‌رسند و برداشت آن‌ها زودتر امکان‌پذیر می‌شود.

کاهش میزان آبیاری

همانطور که گفتیم با استفاده از مالچ میزان تبخیر تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. درنتیجه می‌توان گفت که با کاهش تبخیر و خروج آب میزان آبیاری کاهش می‌یابد.

جلوگیری از خروج موادمغذی خاک

نایلون مالچ سطح خاک را بطور کامل می‌پوشاند و از خروج موادمغذی از خاک یا شسته‌شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از رشد علف‌ هرز

مالچ تیره از فتوسنتز دیگر گیاهان جلوگیری می‌کند و به این ترتیب رشد علف‌های هرز را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

بالابردن کیفیت محصولات کشاورزی

نایلون مالچ پس از رسیدن محصولات کشاورزی از برخورد آن‌ها با سطح خاک جلوگیری می‌نماید و یه این ترتیب کیفیت محصولات را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

جلوگیری از فرسایش خاک

با استفاده از نایلون مالچ می‌توان از فرسایش خاک در اثر باد و دیگر اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی جلوگیری کرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نایلون مالچ کیفیت خاک را در طول فرایند رشد محصول به خوبی حفظ می‌نماید.

ایجاد فضایی خوب برای رشد ریشه‌ها

همانطور که می‌دانید یک گیاه یا محصول برای رشد خوب نیاز به یک محیط مناسب برای رشد ریشه‌ها دارد. نایلون مالچ می‌تواند این فضا را برای محصول فراهم آورد.

معایب استفاده از مالچ چیست

استفاده از مالچ علاوه بر مزایای بسیار زیاد معایبی نیز دارد که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه نسبتاً زیاد مالچ غیرآلی

استفاده از مالچ غیرآلی هزینه‌های بسیار زیادی برای افراد به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه پلاستیک، کارگر، تجهیزات نصب، هزینه‌های جمع‌آوری پس از کشت و… اشاره کرد.

نگرانی زیست‌محیطی

همانطور که گفتیم نایلون‌های مالچ بطور معمول از پلی‌اتیلن تهیه و تولید می‌شوند. تجمع پلی‌اتیلن در خاک بازدهی خاک را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و مشکلات زیست محیطی به دنبال می‌آورد. البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که هزینه‌های جمع‌آوری و حذف این نوع پلیمر بسیار بالا است.

خرید نایلون مالچ

همانطور که گفتیم نایلون مالچ یا نایلون کشاورزی یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین انواع نایلون در بازار است. تجارت پلیمر از بهترین برندهای تولید و عرضه این نوع نایلون است. این شرکت از نوین‌ترین و استانداردترین دستگاه‌ها در تهیه و عرضه بهره می‌گیرد.
شما می‌توانید با مراجعه به سایت تجارت پلیمر ابعاد، ضخامت و ویژگی‌های نایلون مالچ را مشاهده نمایید و با توجه به نیاز و منطقه جغرافیایی خود مناسب‌ترین آن‌ها را خریداری نمایید.

 

 

 

 

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *