چاپ سیلک چیست

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک چیست؟ چاپ سیلک که به سیلک اسکرین معروف است یکی از نوین‌ترین و جدیدترین انواع چا‌پ است که در ایجاد طرح و نقش بر روی سطوح مختلف نظیر؛ پارچه، کاغذ، مقوا، نایلون، نایلکس، جعبه کفش، جعبه شیرینی، جعبه خرما، کارتن مبوه، کارتن لوازم یدکی و… کاربرد دارد.

فرآیند چاپ سیلک با ایجاد قالب‌هایی از طرح اولیه که شابلون نام دارند انجام می‌گیرد. در حال حاضر این نوع چاپ برخلاف اغلب چاپ‌ها هم در تیراژ پایین و هم در تیراژ بالا قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارد. در ادامه به بررسی دقیق و کامل این که چاپ سیلک چیست و چه کاربردی دارد. می‌پردازیم و درنهایت کاربرد این نوع چا‌‌پ را بر روی پلاستیک و نایلون توضیح می‌دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

چاپ سیلک چیست؟

بطورکلی می‌توان گفت که چاپ‌ سیلک نوعی چاپ است که در آن یک طرح الگوسازی‌شده با ابزارهای مختلف نظیر: یک صفحه توری، جوهر، کاردک و… بر روی یک سطح صاف پیاده‌سازی می‌شود. در این نوع چاپ به سادگی می‌توان بخش‌هایی از توری چاپ یا همان شابلون را به وسیله مواد مختلف پوشاند تا به این ترتیب جوهر عبور نکند و هر طرحی را بتوان چاپ کرد.

به این نکته دقت داشته باشید که در چاپ سیلک هرچه تعداد سوراخ‌های ایجادشده بر روی شابلون بیش‌تر باشد کیفیت تصویر نهایی افزایش می‌یابد و درنهایت یک چا‌پ‌ بسیار باکیفیت ارائه می‌شود.

 

انواع چاپ سیلک

 

روش‌های انجام چاپ سیلک

امروزه چاپ سیلک به روش‌های دستی و اتوماتیک انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است که اگر شرکت‌های بزرگ چاپی بسیار مجهز باشند تمام فرآیند چاپ سیلک توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌گیرد. در سمت دیگر اگر این شرکت‌ها به امکانات موردنیاز دسترسی نداشته باشند تمام امور چاپ را با دست توسط کارکنان انجام می‌دهند.

از مهم‌ترین اموری که در چاپ دستی توسط کارکنان انجام می‌گیرند به آماده‌کردن میز مخصوص، آماده‌سازی دسته رابر، آماده‌سازی شابلون‌‌های مخصوص چاپ تصاویر، رنگ‌های موردنیاز و… اشاره کرد.

کاربرد چاپ دستی

چا‌پ دستی سیلک‌ یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین انواع چاپ‌ سیلک است که در کسب‌وکارهای تازه‌کار به فراوانی کاربرد دارد. از این نوع چاپ می‌توان برای ایجاد طرح و شکل‌های مختلف بر روی سطوح مختلف نظیر؛ پارچه، شیشه، کارتن، جعبه و… استفاده کرد.

جالب است بدانید که چاپ سیلک دستی نیاز به ابزارآلات خاصی ندارد و حتی شما می‌توانید برخی از آن‌ها را در منزل خود بسازید. برای مثال با ساخت یک جعبه چوبی که دارای چند مهتابی ساده است به راحتی می‌توانید میز نور خود را تهیه نمایید‌.

نکاتی مربوط به چاپ سیلک

در رابطه با چاپ سیلک نکات بسیاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • چاپ‌ سیلک یک چا‌پ اختصاصی برای سفارشات کم‌حجم و کم تعداد است.
  • این نوع چاپ بطور معمول بر روی قطعات کاملاً مسطح انجام می‌گیرد.
  • در چاپ سیلک طرح و نوشته باید درشت باشد و از یکدیگر حداقل یک سانتی متر فاصله داشته باشند.
  • این نوع چاپ بر روی تمام نایلون‌ها و نایلکس‌های تبلیغاتی نظیر؛ دسته موزی، دسته بندی، نایلون دسته تقویت، دسته رکابی و… قابل پیاده‌سازی است.

 

چاپ سیلک رنگی

 

رنگ‌های مخصوص چاپ سیلک

در چاپ سیلک از رنگ‌های منحصربه‌فرد و خاصی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

رنگ PVC

این رنگ نوعی رنگ مخصوص چاپ سیلک برای جلد مدارک، کارتن، نایلون، انواع جعبه و… است و ماندگاری بسیار بالایی دارد.

رنگ PP یا پلی اتیلن

این رنگ به سرعت خشک می‌شود و برای چاپ بر روی ظروف یکبار مصرف، قطعات صنعتی، پوشه‌های دکمه‌دار و… کاملاً مناسب است.

رنگ روغنی

این رنگ کمی دیر خشک می‌شود اما بهترین و مناسب‌ترین رنگ برای انجام چاپ سیلک بر روی نایلون‌ و نایلکس و محصولاتی مانند شرینک پاکتی است.

رنگ اورینت، پلاستیزول و بیگمنت

این رنگ‌ها حالت خمیری دارند و در چاپ برجسته بر روی تیشرت و پارچه کاربرد دارند. به این نکته دقت داشته باشید که انجام چاپ برجسته نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد و هرکسی قادر به انجام آن نیست.

چاپ سیلک پلاستیک

چاپ بر روی پلاستیک مزایای بسیار زیادی برای افراد به همراه دارد. این نوع چاپ با ماندگاری بسیار بالای خود می‌تواند وسیله بسیار خوبی برای تبلیغ محصولات موردنظر باشد.

چاپ سیلک یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع چا‌پ بر روی پلاستیک است که بدون نیاز به واسط سیلکونی و تنها با یک شابلون طرح موردنظر به پلاستیک منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است که با استفاده از چاپ‌ سیلک می‌توان از ترکیب رنگ بهره گرفت و در صورت نیاز قرینگی‌های خاصی نیز ایجاد کرد.

 

چاپ بر روی نایلون

 

چاپ نایلون و نایلکس

نایلون و نایلکس از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین متریال‌ها جهت حمل مواد مختلف هستند. امروزه برخی مشاغل به نایلون و نایلکس چاپ‌دار در تناژ بالا نیاز دارند، پیشنهاد ما به این افراد استفاده از چاپ دستی یا سیلک‌ است.

برای انجام چاپ سیلک بر روی نایلون و نایلکس نیاز به یک شابلون داریم که از چارچوب و توری مخصوص چا‌پ تشکیل شده است.

برای چاپ نایلون و نایلکس در ابتدا طرح یا نوشته موردنظر خود را بر روی کاغذ کالک پرینت بگیرید و سپس به نسبت ۱۰ به ۱ لاک و حساس‌کننده را ترکیب نمایید و به صورتی که سوراخ‌های روی توری را بپوشاند بر روی آن بکشید. حال در این مرحله کاغذ پرینت‌شده را بر روی دستگاه نوردهی و شابلون خام را بر روی آن قرار دهید تا به این ترتیب طرح شابلون حک شود.

حال در این مرحله شابلون را با فشار آب بشویید تا قسمت‌هایی که سوراخ‌ها توسط طرح پوشانده شده بودند باز شوند. در آخر نایلون را زیر شابلون قرار دهید و مرکب غلیظ را با کمک کاردک بر روی سطح شابلون پخش کنید تا طرح موردنظر به دست آید.

 

چاپ بر روی پلاستیک

 

مزایا و معایب استفاده از چاپ سیلک

استفاده از چاپ سیلک مزایا و معایب بسیاری دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از چاپ سیلک

مهم‌ترین مزایای استفاده از چاپ سیلک عبارت است از؛

  • قابل استفاده برای سطوح مختلف ازجمله شیشه، کارتن، کیف، لباس، ورق فلزی، ظروف یکبار مصرف، حوله و…
  • نفوذ به عمیق‌ترین لایه‌های سطوح موردنظر
  • کیفیت و وضوح بسیار بالا
  • قیمت مناسب و بسیار مقرون به صرفه
  • مناسب برای سطوح کدر و شفاف
  • و…

معایب استفاده از چاپ سیلک

مهم‌ترین معایب استفاده از چاپ سیلک عبارت است از؛

  • سرعت نسبتاً پایین
  • ظرافت کم
  • محدودبودن در ترکیب رنگ و تک‌رنگ بودن چاپ
  • و…

هزینه چاپ سیلک

تا کنون به این موضوع پرداختیم که چاپ سیلک چیست و چگونه انجام می شود. همانطور که گفتیم چاپ سیلک یکی از مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین انواع چا‌پ است. اما به این نکته دقت داشته باشید که این نوع چاپ نیز مانند دیگر انواع چاپ قیمت ثابتی ندارد و تحت تأثیر عواملی نظیر : دقت و کیفیت کار، جنس و نوع توری استفاده‌شده، دستی یا اتوماتیک بودن نوع چاپ، جنس و حجم رنگ‌های بکاررفته در چاپ و… تغییر می‌کند.

برای اطلاع از آخرین قیمت چاپ سیلک تنها کافی است که با ما تماس گیرید یا اینکه طرح یا شکل موردنظر خود را برای ما ارسال فرمایید.

 

 

 

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *