تجارت پلیمر ژوبین

کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی+ خواص پلی‌اتیلن در کشاورزی

کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی چیست؟
پلی‌اتیلن یکی از آشناترین مواد پلیمری است که از واحدهای منفرد اتیلن تشکیل می‌شود. این واحدها به یکدیگر وصل می‌شوند و یک زنجیره تشکیل می‌دهند. پلی‌اتیلن بر پایه نفت خام تولید می‌شود.

در حال حاضر از پلی‌اتیلن در امور و صنایع مختلف بهره گرفته می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنعت لاستیک و پلاستیک اشاره کرد.

تا پیش از تولید و معرفی پلی‌اتیلن پوشش گلخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی اغلب چوب یا شیشه بود اما پس از معرفی این پلیمر تجهیزات گلخانه‌ای و کشاورزی مختلف نظیر؛ نایلون‌های عریض چندلایه، لوله‌های پلی‌اتیلن، انواع مالچ کشاورزی، نایلون سیلویی و دیگر محصولات مشابه به بازار وارد شدند و در این صنعت تحول و دگرگونی ایجاد کردند. در ادامه به بررسی کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی و خواص آن‌ها در این صنعت می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

مواد پلی اتیلن در کشاورزی

همانطور که گفتیم با تولید و عرضه مواد پلی‌اتیلن صنعت کشاورزی با تحول و دگرگونی مواجه شد. فیلم‌های پلی‌اتیلن در کشاورزی اتلاف منابع را تا حد بسیار زیادی کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهند.

مواد پلی‌اتیلن مانند دیگر پلیمرها انواع مختلف و بسیاری دارند که پلی‌اتیلن خطی پرکاربردترین نوع پلی‌اتیلن در کشاورزی است. این نوع پلی‌اتیلن استحکام کششی و مقاومت بسیار بالا دارد، به همین خاطر به سادگی سوراخ یا پاره نمی‌شود. درنتیجه این امر می‌توان گفت که پلی‌اتیلن خطی بهترین متریال برای تولید لوله‌های پلی‌اتیلن کشاورزی و لوله‌های آبیاری است.

امروزه کشاورزان با استفاده از مواد پلی‌اتیلن با صرف هزینه بسیار کم می‌توانند زمین‌های خشک خود را آبیاری کنند.

کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی

کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی بسیار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلم‌های گلخانه‌ای، فیلم‌های پوشش‌دهی یا مالچ کشاورزی، لوله‌ها و اتصالات قطره‌ای پلی‌اتیلنی و… اشاره کرد. در ادامه به بررسی دقیق هریک از موارد ذکرشده می‌پردازیم.

 

 

نایلون گلخانه

 

فیلم‌های گلخانه‌ای

گلخانه یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی کشت محصولات مختلف است که از آن‌ها در برابر تغییرات جوی مختلف نظیر؛ گرمازدگی، سرمازدگی، کم‌آبی و… محافظت می‌کند.

در گلخانه با کنترل عواملی نظیر؛ نور، دما، رطوبت و… به سادگی می‌توان زمینه رشد سریع‌تر و باکیفیت‌تر محصول را فراهم کرد.

پوشش گلخانه یکی از تجهیزات اصلی هر گلخانه است که امروزه از متریال‌های مختلف نظیر؛ شیشه، پلی‌کربنات، ورق آکریلیک، پلی‌اتیلن و… برای آن استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین این متریال‌ها است که میزان نور عبوری به گلخانه را به ۸۰ الی ۹۰ درصد می‌رساند.

شایان ذکر است که پلی‌اتیلن معمولی در برابر. اشعه‌های فرابنفش دوام و مقاومت ندارد و این اشعه‌ها به سادگی از آن عبور می‌کنند، به همین خاطر عمر بسیار کوتاهی دارد. در سمت دیگر پلی‌اتیلن ضد یو وی طول عمر بسیار بیش‌تری دارد و به سادگی خراب نمی‌شود.

مزایای فیلم‌های گلخانه‌ای پلی‌اتیلنی

پلی‌اتیلن نسبت به دیگر پوشش‌های گلخانه قیمت مناسب و بسیار ارزان‌تری دارد. این پلیمر همچنین برای اسکلت‌های دائمی و موقت کاملاً مناسب است، به همین خاطر در پوشش گلخانه‌های فصلی به فراوانی کاربرد دارد.

معایب فیلم‌های گلخانه‌ای پلی‌اتیلنی

از مهم‌ترین معایب استفاده از پلی‌اتیلن به‌عنوان پوشش گلخانه می‌توان به هدررفت انرژی اشاره کرد. هنگام استفاده از پلی‌اتیلن گرمای بسیار زیادی به داخل می‌آید، به همین خاطر نیاز است که با انواع خنک‌کننده‌ها دمای گلخانه را در تابستان کنترل کرد تا به محصولات آسیبی نرسد. به این نکته دقت داشته باشید که رطوبت بسیار زیاد گلخانه‌های پلی‌اتیلنی بستری مناسب جهت رشد انواع باکتری و ویروس نیز است.

درنهایت لازم به ذکر است که شبنم می‌تواند در برگ یا میوه محصولات سوختگی ایجاد کند، درنتیجه فراموش نکنید که گلخانه‌های پلی‌اتیلنی نیاز به هواکش مناسب و سیستم خنک‌کننده دارند.

 

نایلون مالچ کشاورزی

 

فیلم‌های پوشش‌ دهی یا مالچ کشاورزی

فیلم‌های پوشش‌دهی یا مالچ نایلون کشاورزی نوعی فیلم بسیار نازک هستند که مستقیماً مرز کشت یا نزدیک زمین را پوشش می‌دهند. این فیلم‌ها از خاک در برابر عوامل جوی مختلف نظیر؛ باد، باران و… به خوبی محافظت می‌کنند. از دیگر مزایای استفاده از مالچ می‌توان به کاهش علف‌های هرز، کاهش تبخیر آب، افزایش بازدهی آبیاری و… می‌توان اشاره کرد.

لازم به ذکر است که نایلون مالچ پلی‌اتیلنی یکی از محبوب‌ترین انواع مالچ هستند که اختلاف دمای شب و روز را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند و موجب افزایش عملکرد گیاهان می‌شوند.

لوله‌ها و اتصالات قطره‌ای پلی‌اتیلنی

لوله‌ها و اتصالات قطره‌ای از دیگر کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی هستند که به راحتی و بدون نیاز به ابزار خاصی با سرعت بالا نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌ها و اتصالات قطره‌ای پلی‌اتیلنی می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، رسوب‌پذیری پایین، دوام و استقامت بالا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و… اشاره کرد.

 

کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی

 

خواص و کاربرد مواد پلی اتیلن در کشاورزی

پلی‌اتیلن در کشاورزی خواص بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • پلی‌اتیلن کشاورزی استحکام نسبتاً کمی، ضربه‌پذیری بالا و اصطکاک پایینی دارد. این پلیمر در برابر سایش نیز مقاوم است و یک عایق بسیار خوب برای محصولات مختلف شمار می‌آید.
  • پلی‌اتیلن مقاومت شیمیایی بسیار بالایی دارد، به همین خاطر در برابر اسیدها و بازها مقاومت است و آسیب نمی‌بیند.
  • پلی‌اتیلن در برابر رطوبت مقاوم است و نسبت به دیگر پلاستیک‌ها نفوذپذیری بسیار کم‌تری دارد. اما به این نکته دقت داشته باشید که پلی‌اتیلن در برابر اکسیژن، دی اکسید کربن و انواع عطر نفوذپذیر است.
  • پلی‌اتیلن کشاورزی در برابر حرارت مقاوم نیست. این پلیمر به آرامی می‌سوزد و شعله‌ی آبی‌رنگ با بوی پارافین ایجاد می‌کند.
  • پلی‌اتیلن کشاورزی موجب پیشرفت در روند و امور کشاورزی می‌شود و به این ترتیب اثرات مثبت بر رشد گیاه و محصول می‌گذارد.
  • پلی‌اتیلن دارای ساختار تقریباً کریستالی با ساختار مولکولی قرینه است، به همین خاطر با افزایش مقدار باور خواص مکانیکی و شیمیایی آن پایدارتر خواهد شد.
  • و…

خرید پلی‌اتیلن کشاورزی

همانطور که گفتیم پلی‌اتیلن یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین متریال‌ها در صنعت کشاورزی است.

تجارت پلیمر ژوبین باکیفیت‌ترین و بهترین پلی‌اتیلن‌های کشاورزی را با مناسب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین قیمت تولید و عرضه می‌کند و شما با اطمینان خاطر می‌توانید پلی‌اتیلن موردنیاز خود را خریداری نمایید.

 

 

برچسب های نوشته :

اشتراک در شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *